Namirnice koje nikako ne smemo jesti u trudnoći

0
160
Trudnoća; Foto pixabay.com
Trudnoća; Foto pixabay.com

Prva stvar koju naučimo u trudnooći je šta smemo, a šta ne smemo da jedemo. Možete se veoma razočarati ukoliko ste veliki ljubitelj kafe, sušija ili “rare” bifteka.

Srećom, postoji mnogo više hrane koju možete jesti u odnosu na onu koju ne smete jesti u trudnoći. Svakako nam je najbitnije u ovom periodu da i mama i beba budu zdrave. Donosimo vam listu od 11 stvari koje ne smete jesti i piti u trudnoći.

Šta ne smemo jesti u trudnoći | Ženski Kutak

1. Riba sa visokim sadržajem žive

Živa je visoko toksičan element i ribe sa visokim sadržajem žive se ne preporučuju trudnicama, dojiljama i maloj deci. U većim količinama može biti štetna za nervni sistem, imuni sistem i bubrege.

Ribu koju bi trebalo u potpunosti izbegavati je:

  • sabljarka
  • ajkula
  • kraljevska skuša
  • velika graditeljica (tilefish)

Riba sa malo manjim sadržajem žive, koju možete povremeno jesti (1-2 porcije mesečno) je:

  • tunjevina (većina vrsta koja postoji kod nas, mada se za svaki slučaj preporučuje izbegavanje)
  • španska skuša
  • čileanski brancin
  • jastog
  • iverak
  • morska pastrmka…

Riba i morski plodovi koji nemaju mnogo žive i koje možete konzumirati i do 3 puta nedeljno:

  • šaran
  • slatkovodni smuđ
  • pastrmka
  • lignje
  • rak
  • grdobina
  • som
  • cipal
  • haringa
  • sardine
  • oslić
  • ostrige
  • losos

2. Nekuvana ili nedovoljno skuvana riba

Ovo će možda pasti teško velikim suši ljubiteljima, ali je veoma važno. Sirova riba, posebno školjke, mogu da izazovu razne infekcije. To mogu biti virusne, bakterijske ili parazitske infekcije, kao što je na primer Salmonela, jedna od najčešćih.

Neke infekcije mogu uticati samo na vas, izazivajući dehidrataciju i osećaj umora. Druge se, ipak, mogu preneti na bebu i dovesti do ozbiljnih pa čak i tragičnih posledica.

3. Nekuvano i sirovo meso

Slični problemi se mogu desiti sa sirovim mesom, kao i kod sirove ribe. Bakterije koje nisu ubijene usled termičke obrade, mogu da povrede vas, ali i vašu bebu, kao i da dovedu do prevremenog porođaja, neuroloških bolesti, uključujući i poremećaj u intelekualnom razvoju, slepilo i epilepsiju.

Iako se većina bakterija nalazi na površini mesa, neke se ipak nalaze u samim tkivima. Ukoliko ste ljubitelj “rare” bifteka, ili jela napravljenih od sirovog ili nedovoljno kuvanog mesa, trebalo bi u potpunosti da ih izbacite iz vašeg menija.

Čak i suvo meso i dimljena mesa ne bi trebalo jesti, osim ukoliko nisu dodatno termički obrađeni. Suva mesa su samo dimljena, uglavnom nisu termički obrađena prethodno, i ne bi ih trebalo jesti sirove.

4. Sirova jaja

Sirova jaja mogu sadržati bakteriju Salmonele. Simptomi salmonele uključuju groznicu, mučninu, povraćanje i dijareju. U retkim slučajevima, infekcija može dovesti i do preranog porođaja ili pobačaja.

Ukoliko ste ljubitelj jela “jaje na oko” koje nije potpuno zapečeno, kako biste umakali hleb u žumance, žao nam je, ali to ćete morati da prestanete da radite.

Pre je postojala i navika ljudi da ujutru popiju jedno sirovo jaje, što sada nije momenat, ali ukoliko to radite, nemojte više.

5. Kofein

Ukoliko ste zavisinik od kafe, ovo će vam biti teško. Neki preporučeni dnevni unos za trudnice je 200ml dnevno, mada bi bilo poželjno da u potpunosti izbacite kafu. Ne samo kafu, već nemojte piti ništa što sadrži kofein, kao što je zeleni čaj, energetska pića, CocaCola i ostali napitci.

Turska kafa
Turska kafa

6. Cigarete

Da li je potrebno nešto dodatno da govorimo o ovome? Ukoliko ste pušač, posebno strastveni pušač, ovo može biti izuzetno teško. Međutim, treba da razumemo da je to za dobrobit nas i naše bebe i pokušajte u potpunosti da izbacite cigarete.

7. Sirovo voće i povrće

Ukoliko ste sirovo voće i povrće nabavili u marketima, često je prošao mnogo duži period od ubiranja ploda do momenta konzumiranja istog. Zbog toga, kada je reč o sirovom povrću i voću, potrebno je oprati ga veoma dobro.

Ukoliko jedete sirovo povrće često, pokušajte da pronađete nekog lokalnog proizvođača, kako biste znali da je što svežije, ali da i sadrži što manje pesticida. Ako niste u mogućnosti, onda se potrudite da vaše povrće ipak termički obradite.

Zimi je možda najbolja opcija skuvati smrznuto povrće.

8. Nemojte jesti neopranu hranu

Često se u ruralnim sredinama, na selima, dešava da ljudi uberu nešto i pojedu ga odmah. Trudnicama se ne preporučuje ovako nešto, posebno ukoliko su se plodovi nalazili u blizini puta gde mogu biti kontaminirani od strane automobila koji prolaze, možda je i prskano, a da ni ne znate i slično.

9. Nepasterizovano mleko i mlečni proizvodi

Kada je reč o mleku i mlečnim proizvodima, uvek kupujte ono sa oznakom “pasterizovano”. Na taj način se čuvate od Salmonele, Ešerihije Koli i drugih bakterija.

Isto se odnosi i na nepasterizovane sokove, tako da budite bezbedni i kada kupujete sokove.

10. Alkohol

Poznato je da dosta žena voli da popije čašu vina s vremena na vreme iz raznih razloga. Zimi da se zagreju, ponekad i da se opuste jer trudnoća ume biti stresan period. Ali, potrudite se da ukoliko možete da u potpunosti izbacite alkohol jer nekada i najmanje doze mogu uticati na plod koji nosimo.

Zbog konzumiranja alkohola, dete kasnije može imati problema sa razvojom mozga i inteligencije.

Boca vina, rođendanska proslava; Foto: pixabay.com
Boca vina, rođendanska proslava; Foto: pixabay.com

11. Brza hrana

Trudite se da izbegavate brzu hranu, prerađevine kao i slatkiše i slaniše.

Generalno je pravilo da u prvom trimestru ne treba da povećavamo kalorijski unos hrane. U drugom trimestru bi trebalo povećati za oko 300 kalorija, a u trećem trimestru za oko 450 kalorija. Zbog toga se nemojte prejedati kako ne biste došle do previše uvećane kilaže.

Obratite pažnju da brza hrana, vrlo često, sadrži izuzetno veliki broj kalorija, a veoma malo nutrijenata, odnosno sastojaka koji su nam potrebni na svakodnevnom nivou. Na taj način unosite samo veliku količinu kalorija bez proteina i vitamina koje su potrebne vama i vašoj bebi.

Tako da, trudnice, znamo da može biti veoma teško, ali ovo je jedan kratak period našeg života. Možda posle nekog vremena usvojimo i neke nove zdrave navike. Svakako, sve je ovo za dobrobit vas i vaše bebe 🙂



POSTAVI ODGOVOR

Molimo vas, unesite vaš komentar!
Molimo vas unesite vaše ime ovde