Veliki trend je došao i kod nas. Podcast je postao veoma popularan u svetu, pa se proširio i na naš region. Posao koji možete raditi od kuće za koji raste veliko interesovanje kod nas. Veliki broj ljudi se odlučio započeti podcast, ali kako učiniti da se vaš istakne od drugih?
Za podcast vam je potrebna dobar audio mikrofon i program za editovanje. Ukoliko želite da imate video i da kačite na YouTube, potrebna vam je i kamera i to je to. Međutim, oprema ne čini kvalitet. Da biste napravili dobar podcast, potreban je dobar koncept, posvećenost kvalitetu sadržaja i želja za povezivanjem s slušaocima. Potražite inspiraciju kod ljudi koje vi volite da gledate i slušate, ali se trudite da ostanete jedinstveni.
Slušajte podcastove drugih ljudi
Ukoliko želite da napravite podcast, verovatno već volite da slušate tu formu. Pronađite šta je zajedničko u različitim podcastovima koje slušate i koristite to da razradite za vaš sadržaj.
Na primer – da li želite da napravite krimi, komičan ili edukativan podcast? Da li volite podcast sa jednom, dve, pet ili više osoba? Koliko volite da traje? Koliko vremena odvajate za aktivno slušanje?
Odaberite temu podcasta
Ne postoji magična formula za pravljenje podcasta koji će privući veliku pažnju i publiku. Odaberite temu koja vas najviše interesuje i o kojoj volite da pričate. Bitno je da vama bude izuzetno interesantno dok pripremate vaš podcast. Ukoliko izaberete vama dragu temu, neće vam biti teško da istražujete o tome dodatno i da diskutujete.
Kada je reč o formatu samog podkasta, može biti:
- Intervju – razgovor sa gostima;
- Monolog – host razgovara o određenoj temi;
- Više voditelja – dva ili više hosta/voditelja obrađuje određenu temu;
- Naracija – slična monologu, ali se fokusira na određenu priču;
- Miks – format može varirati od epizode do epizode.
Razradite temu
Uložite više u vreme za pripremanje, nego za snimanje. Naravno, uvek možete napraviti podcast samo tako što pritisnete dugme za snimanje i ispričate šta god vam je na umu, ali dobar podcast – čak i onaj bez ikakve skripte – zahteva dosta potrošenog vremena na istraživanje, učenje i pripremanje. Veliki broj podcastova zahteva 10 sati i više za pripremanje pre snimanja.
Pisanje skripte je veoma bitna stvar za dobar podcast. Na taj način bićete sigurni šta sledeće treba da kažete bez previše ponavljanja.
Ključna stvar za dobar podcast je da se pretvarate kao da pričate nekome ispred sebe. Na taj način, svaki slušalac će imati osećaj da pričate baš njemu.
Produkcija
U teoriji, možete objaviti podcast direktno sa vašeg pametnog telefona. S druge strane, možete iskoristiti i najskupoceniju opremu. Ali to nije suština. Poenta je naći balans i napraviti dobar podcast bez potrošenog velikog bogadstva. Potrebno je da imate nekoliko bitnih stavki:
- Laptop ili desktop računar. Bilo koji model koji ima mogućnost da pokrene određene programe za obradu audio/video materijala.
- Dobar mikrofon. Ne možete snimati podcast koristeći mikrofon sa laptopa ili vaše web kamerice. Potreban je eksterni mikrofon koji ima dovoljno dobar kvalitet za vaše potrebe. Istražite dobro koji mikrofon će biti idealan za ono što želite da postignete za novac koji želite da uložite.
- Slušalice. Najobičniji model će odraditi posao, ali u zavisnosti koliko dobro želite da čujete određene tonove, toliko morate bolju opremu uzeti-
- Pop filter i nosač mikrofona. Nije neophodno, ali ne bi bilo loše uzeti pop filter (mrežica između vas i mikrofona). Pop filter sprečava šuštanje kod slova „P“, „S“ i sličnih i time povećava kvalitet samog zvuka.
- Mikseta. Nije neophodno, ali ukoliko želite, olakšaće vam posao, a kvalitet zvuka će biti znatno bolji.
Snimajte vaš podcast u sobi sa dobrom zvučnom izolacijom. Ne dozvolite da se u pozadini čuju zvukovi koji ne treba da budu tu. Bilo da su zvulovi komšijskih pasa, ljudi koji čavrljaju u pozadini ili slično. Svaki dodatan zvuk će degradirati kvalitet vašeg audio zapisa.
Program za obradu podcast audio zapisa
Najčešće korišćeni program među podcasterima je Garageband ili Audacity. Program je besplatan, a biće dovoljan za početne potrebe. Ukoliko želite, možete doplatiti za dodatne opcije koje će doprineti profesionalnijem zvuku. S druge strane, postoji veliki broj programa za uređivanje zvuka koji su potpuno besplatni.
Kod uređivanja zvuka nije bitno da potrošite velike sume na sam program, već da u glavi imate kako želite da sve zvuči. Na taj način ćete se potruditi da uz opremu koju posedujete izvučete maksimalno.
Ukoliko snimate i video, Vegas Pro i Adobe Premiere Pro su najbolje opcije za obradu video materijala. Ovi programi imaju i veliki broj opcija obrade audio zapisa, pa tako možete uraditi dve stvari odjednom.
Gde objaviti podcast?
Kao i kod opreme i programa, postoji veliki broj sajtova za deljenje podcasta. Neki su besplatni, a neki se plaćaju. Istražite i odaberite onaj koji odgovara vašim potrebama. SoundCloud, Libsyn i Fireside su samo neki od mora sajtova.
Ne zaboravite da budete aktivni! Slušaoci vole da na primer svakog ponedeljka ujutru čuju baš vas. Bitno je da postavite određeni raspored da vaša publika zna kada može da vas čuje.
Izgradite vašu publiku
Ukoliko želite da imate posvećenu publiku, nemojte praviti podcast u samo jednom smeru. Dajte vašoj publici razne načine da komuniciraju sa vama. Na taj način, daćete im osećaj da su povezani sa vama koji će im značiti i držaće ih uz vas. Naravno, društvene mreže su dobar način da se povežete sa publikom.
Ali kako doći do publike?
Pre nego što vaš podcast dođe u javnost, morate nekako objaviti da ste počeli da radite tako nešto. Tu je onaj dobar stari način prenošenja informacija – od usta do usta. Nemojte se stiditi i podelite sa vašom porodicom i prijateljima informaciju da ste započeli podcast. Ukoliko im se svidi, oni će tu informaciju podeliti svojim prijateljima, a oni svojim prijateljima i tako u krug.
Nemojte omalovažavati i opciju štampe. Odštampajte flajere i podelite ih u lokalnim kafićima i knjižarama. Napravi majicu sa svojim imenom i nosi je po gradu. Zabavi se dok deliš svetu informaciju o svom delu! 🙂
Naravno, odaberite ime koje će biti vaš zaštitni znak odnosno vaš brend. Podcasteri gledaju jedni na druge više kao na saradnike nego na konkurenciju, tako da slobodno pitajte za savet. Pitajte da li možete da budete gost u nečijem podcastu. Na taj način možete promovisati sebe i svoj podcast drugoj publici, ali tu uslugu uzvratite toj osobi.
Ukoliko imate veliku želju – nemojte da se plašite. Probajte i zabavite se! 🙂
- Pesma za Evroviziju 2024
- Skratite ispucale krajeve bez skraćivanja dužine
- Glamur Jelene Gavrilović na gala događaju u Njujorku
- Jelena Jovović na Kolarcu – 30 godina rada i novi CD
- Humanitarno-memorijalni koncert „Jovanovo Sunce“ po treći put u Nišu