Kao neko ko se bavi umetnošću orijentalnog plesa, izučava ga i trenira preko 7 godina, imam svoj blogspot gde iznosim svoje impresije i iskustva na tu temu. Podeliću sa vama nekolicinu tekstova koje sam tamo objavila jer smatram da svako od nas treba, pre svega, da se informiše pa na osnovu toga kreira mišljenje o bilo čemu, a pogotovo o „škakljivoj“ temi poput orijentalnog iliti „trbušnog“ plesa kod nas. Orijentalni ples je i dalje pod velom misterije kod nas, živimo u takvoj sredini gde, nažalost, postoje oni koji dele stvari na „naše“ i „njihovo“ te nisu otvoreni da čuju, vide i informišu se na određene teme. Svakako na meni nije da nekoga ubeđujem u suprotno, nemam ni volje ni potrebe za tim, ali kao i veliki broj mojih koleginica, otvorena sam za odgovaranje na pitanja vezana za ovaj ples. Kako je kovalska.rs informativnog karaktera, rešila sam da sa našim pratiocima podelim ono u šta se najbolje razumem i pričam vam o onome što najviše volim.
Razmišljala sam o tome kojom temom bih uopšte i započela niz tekstova vezanih za umetnost orijentalnog plesa. Ovaj tekst je sklop informacija koje sam našla na internetu tražeći informacije o tome kako ples utiče na čoveka psihofizički, koje sam preformulisala i sastavila u jedno pre nekoliko godina. Nažalost tada nisam zapisala izvore informacija tako da se ovim odmah ograđujem i govorim da sam ja samo sklopila u jednu celinu najpotrebnije informacije radi uklanjanja predrasuda izgovorenih od strane neinformisanih osoba sa kojima se svakodnevno susrećemo. Kada pročitate ovaj tekst tek onda mi odgovorite da li ste pristalica orijentalnog plesa ili niste 🙂
Orijentalni ples, na arapskom “Raqs Sharqi” – ples istoka, je plesna disciplina čije poreklo ne možemo tačno da znamo, teoretičari imaju par odgovora, ali u ono u šta smo sigurni je to da potiče sa Bliskog Istoka. Kažu da je ovo “ples svih plesova”. Ono u šta mi danas, takoreći, verujemo je da potiče iz Egipta i ples koji mi danas izvodimo jeste klasičan egipatski stil.
Kada govorimo o plesnim stilovima, dakle, postoji klasičan orijentalni stil, zatim tri folklorna stila: baladi, saidi i nubijski, zatim postoje i shaabi, eskandarani, falahi, hagala, drum solo, mejance, zatim imamo folklore drugih arapskih zemalja poput: khaleegy, iraki (raqs kawleeya), bandari, itd. Široka paleta je i rekvizita koji se koriste za ples, pa tako imamo svilene velove, fan veils, isis wings, sveće, shamadan, cimbale ili zills, poi voi, štapove, itd. Svaki stil ima svoj kostim i određeni stilovi ne smeju da se izvode u dvodelnim kostimima koji se koriste za klasičan orijentalni. Tako imamo galabije za baladi i saidi, tobe za khaleegy (halidži), kratke haljine sa karnerima za eskandarani uz koju ide i veliki šal sa šljokicama koji se zove melaya, za iraki se koriste dugačke haljine, itd. Postoji i jedan zaseban stil koji se zove tribal fusion, on je takoreći najmlađi plesni stil koji ima veze sa orijentalnim, akcenat je na izolacijama, a muzika je ona koju neko svakodnevno sluša, za razliku od orijentalnog gde se pleše uz arapsku muziku. Sam izgled kostima je vremenom promenjen. Ranije se plesalo u, gore spomenutim, galabijama. Galabija je dugačka haljina sa dva šlica sa strane kako bi kretanje bilo olakšano, vezivala se obična marama oko struka, plesačice su bile vrlo jednostavnog izgleda. Uplitanjem Holivuda smo došli do dvodelnih kostima, kristala, šljokica, sjaja, te danas zaista postoji mnogo varijacija.
Na časovima se uče osnove klasičnog orijentalnog plesa na koje se kasnije nadovezuju i nadograđuju i ostali stilovi. Bitno je znati da ovaj ples prvenstveno kreće iz mozga i da je potrebno vreme kako bi se osoba navikla, što opet zavisi od čoveka do čoveka. Ne postoji određeno vreme za koje možemo da tvrdimo da će se nešto savladati. Okvirno je potrebno oko pola godine da se mozak navikne na to da sve što radimo na časovima jeste normalno i prirodno. Kasnije sve bude lakše, a želja za učenjem sve veća i nema joj kraja.
Orijentalni ples pomaže ženama da se osećaju ugodnije u vlastitoj koži i podstiče samopouzdanje. To je ples koji slavi ženstvenost i prihvata žene kakve jesu, kako god izgledale, jer nema pritiska da morate izgledati na određen način. Orijentalni ples vas uči da cenite ono što jeste, spolja i iznutra.
Muzika deluje antistresno pa se uklanja depresija. Sami pokreti pravilno pokreću leđa pa ravnaju kičmu, pozitivno deluju na donji deo leđa i bokove, pokreću cirkulaciju u celom telu pa tako pomažu radu probavnih organa što pomaže pri čišćenju organizma i mršavljenju. Ples se bazira na pokretima koji su prirodni za žensko telo tako da se težina pravilno raspoređuje i gradi telasnu ravnotežu. Pomaže pri jačanju koščane strukture i pridonosi prevenciji osteoporoze. Pomaže i u PMS-u, pomaže cirkulaciju u području abdomena. Osigurava dobru kardiovaskularnu vežbu, povećava snagu i gipkost tela. Fokusira se na mišiće torza, a jača i snagu nogu, ojačava ruke, ramena i gornji deo tela. Pokreće hormone sreće, probuđuje sva čula, razvija ženstvenost, osećaj za muziku, ritam i pokret, pomaže u držanju, hodu i pamćenju. Razvija se vladanje sopstvenim telom. Kao što vidite jako je zdravo, lekari ga preporučuju. Bitno je znati da ovaj ples nije “mlataranje” grudima i zadnjicom već nešto mnogo uzvišenije, senzualnije i lepše. Prednosti orijentalnog plesa su kako telesne tako i duševne prirode. Po meni, ovaj ples je najbolje sredstvo za konekciju sa samim sobom.
Kroz ples se upoznaje druga kultura i jezik, uči se radu u grupi, ali i iskazivanju sopstvenog shvatanja plesa i iskazivanje ličnosti, razvija se vladanje svojim telom i ukorenjuje se samopouzdanje. Svaka dama zaslužuje neko vreme za sebe, pogotovo zato što smo postali robovi današnjice i sve se svodi na ženu (posao, kuća, porodica, itd). Ne postoje telesne ni starosne granice, postoji samo pozitivna energija, ljubav prema plesu i druženje. Mnoge žene nisu ni svesne da postoji ovakav način upoznavanja i izražavanja ličnosti, emocija i tela kao i ostvarivanje jedinstva svega toga. Ovaj ples je jedinstven način da izraziš sebe kroz pokret, da ispričaš svoju priču bez ijedne izgovorene reči i da se osećaš odlično zbog toga. Pročisti dušu, profiltrira srce, učini da sebe voliš i poštuješ, učini da je ceo svet tvoj u momentu kada to poželiš.
Za bolje razumevanje uloge žene neophodno je da slušamo sopstvenu unutrašnju prirodu, da je otkrijemo, prihvatimo, negujemo, štitimo, izlečimo, i naposletku pustimo je da prirodno, sama po sebi deluje na svet oko nas. Nema takve opšte i idealne predstave žene koja bi bila poželjan primer ili ideal za svaku ženu – a i ne treba da tražimo takvu sliku. Mnogo je važnije da upoznamo i razvijemo sebe i stvorimo jedan sopstveni ženski ideal, koji možda važi samo za nas lično, ali u potpunosti izražava jedinstvenost našeg bića.
Bolest našeg doba je da smo se prestali kretati. Naša tela su postala rigidna i ukočena. Suštinska je potreba čoveka da se kreće i bude pokrenut, da se poveže sa drugim bićima, da se oseća živim. Tragati za ličnim razvojem podrazumeva da morate raditi sami na sebi. Život je neprekidno razvijanje, a svrha života je podsticanje i širenje naših sposobnosti za ljubav, stvaralaštvo i inteligenciju. Mi uglavnom živimo izolovano od svoje duše. Živimo u glavama. Telo i duh su odvojeni. Svrha plesa jeste povezivanje duha i tela kroz novo, kreativno izražavanje. Ako pokreneš svoje telo, psiha će se sama isceliti. Ovaj ples je namenjen svima, mladim i starijim, ne treba nikakvo predznanje, ples za svakog ko čezne za slobodom. Sve svoje stresove i besove, zakočenosti i nesigurnosti transformišite u kreativnost, ispunjenost, samopouzdanje, sreću… dakle krajnje pozitivnu energiju. Želite li se bar na kratko osloboditi pritiska posla, škole, odlepiti od interneta, zaboraviti pritiske i pritom se dobro zabaviti? Ako je to ono što želite i trebate, to učinite na zdrav način – PLEŠITE!
Na kraju bih dodala da ples pokreće hormon sreće, probuđuje sva čula, razvija ženstvenost, razvija osećaj za muziku, pokret i ritam, pomaže u držanju, hodu i pamćenju… Kroz ples se upoznaje druga kultura i jezik, uči se radu u grupi, ali i iskazivanju sopstvenog shvatanja plesa i iskazivanje ličnosti, razvija se vladanje svojim telom i ukorenjuje se samopouzdanje, kao što je kroz tekst i rečeno. Svaka dama zaslužuje neko vreme za sebe, pogotovo zato što smo postali robovi današnjice i sve se svodi na ženu (posao, kuća, porodica, itd). Često čujem: „Ja to mnogo volim, ali…“ i onda navode „razloge“ zašto ne mogu da idu na časove, koji su po meni čisto lažna opravdanja i izgovori. Ne postoje telesne ni starosne granice, postoji samo pozitivna energija, ljubav prema plesu i druženje.
Sada kada ste ovo pročitali slobodno se zapitajte da li ste pogrešili kada ste rekli da orijentalni ples nije dobar, da orijentalni ples ne pomaže ni u čemu, da je orijentalni ples čisto „mlaćenje zadnjicom i grudima“, da se od orijentalnog plesa ne može smršati, da ne možete da dolazite na časove jer ste „stari“, „debeli“, „mršavi“, „zauzeti“, „srbende“, itd. Zapitajte se da li ste u stvari samo živeli u zabludama, praćeni predrasudama… Zapitajte se da li ste samo tražili neko opravdanje za sebe ili slično. Ako i posle ovoga kažete „NE“ orijentalnom plesu – u redu. Moje je da kažem da je meni orijentalni ples promenio način života i da ne znam kako sam uopšte živela pre ovoga. Takođe je moje da kažem da ste DOBRODOŠLI uvek jer orijentalni ples uvek drži raširene ruke onima koji su spremni da za sebe učine samo najbolje – da plešu i budu srećni!
Do sledećeg teksta na neku od tema vezanih za umetnost orijentalnog plesa, šaljem vam mnogo šljokičavih pozdrava!
Nina Malika